Jardí de plantes autòctones a l’escola. (II)

Quan sortim d’excursió, gairebé mai no veiem plantes isolades, sinó que estan reunides tot formant un conjunt o comunitat vegetal.

Al jardí reproduirem aquestes comunitats que corresponen als diferents paisatges que trobem a les comarques pròximes.

En una típica escola del nostre entorn podem reproduir tres paisatges: la màquia, l’alzinar i la roureda.

La màquia

La ubicarem a la part més assolellada del jardí. És el paisatge que trobem a la zona litoral del sud de Barcelona, i es caracteritza per l’abundància de plantes no gaire altes i per la presència de l’única palmera autòctona d’Europa, el margalló, que, juntament amb el llentiscle i l’olivera, en són les espècies més característiques.

Chamaerops_humilis_(Zingaro)029.jpg
El margalló, l’única palmera autòctona d’Europa.

L’alzinar

És el paisatge que es correspon amb les plantes prelitorals i litorals septentrionals. És el que hi hauria  principalment ala comarca del Vallès si no fos per l’activitat humana. Està caracteritzat, lògicament, per l’alzina i el marfull.

La roureda

És un paisatge que trobem quan es donen unes condicions ambientals més humides i sòls més profunds que en el cas de l’alzinar. Les plantes característiques d’aquest paisatge són el roure, el boix i altres arbres com els aurons i les moixeres.

On creixen aquestes comunitats, s’hi ha establert l’home des de fa mil·lennis, i és per això que no és habitual de trobar aquests paisatges de forma natural.

Deixa un comentari